Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Sabtu, 14 Mac 2009

Sukan Tahunan SMIK 2009

Kerjasama dan Ukhuwah Bawa Keberkatan


Oleh: Hurairah & Mokhtar


SMIK - Sukan Tahunan yang merupakan aktiviti tahunan bagi setiap sekolah, telah diadakan di Sekolah Menengah Ibn Khaldun (SMIK) pada bulan ini.

Pihak sekolah telah memilih tarikh 7-23 Februari sebagai tempoh Minggu Sukan Tahunan SMIK 2009. Minggu Sukan telah dilancarkan pada hari Sabtu, 7 Februari, oleh Ustaz Abdul Rahhim; dan pada hari yang sama telah diadakan pembahagian rumah sukan serta latihan merentas desa bagi putera dan puteri.


Seperti tahun-tahun yang lepas, acara sukan yang dipertandingkan ialah tiga acara khusus dan satu acara umum bagi pelajar putera mahupun pelajar puteri. Pelajar putera beradu tenaga bagi acara bola tampar, sepak takraw dan juga futsal. Manakala pelajar puteri pula memperlihatkan kehebatan mereka dalam permainan rounders, badminton dan bola jaring. Acara umum bagi pelajar putera dan pelajar puteri ialah merentas desa mengikut tahap yang telah berlangsung pada hari Rabu, 11 Februari 2009.

Pada hari Khamis, 19 Februari, diadakan saringan bagi acara-acara perlawanan putera dan puteri sehingga ke tahap semi final. Hari tersebut merupakan hari yang didedikasikan untuk sukan sepenuhnya. Perlawanan akhir (final) bagi acara-acara perlawanan telah diadakan pada hari Sabtu, 21 Februari.

Seperti biasa,rumah sukan untuk putera terdiri daripada kumpulan Abdul Rahman al-Fateh, Muhallab Abi Safrah dan Tariq Ziad. Manakala rumah sukan bagi puteri pula ialah Ummu Salamah, Khansa' dan Nusaibah.

Majlis Penutup Sukan Tahunan 2009 ini telah diadakan secara gempak pada hari Isnin, 23 Februari 2009, serentak dengan Majlis Pelancaran Bulan Membaca, Bulan Bahasa Melayu dan Mahrajan Thaqafi dengan usaha gigih guru-guru yang bertugas dan para pelajar. Majlis ini diadakan pada waktu perhimpunan pagi SMIK di dewan serba guna.

Keputusan akhir telah diumumkan oleh Ustaz Abdul Rahhim dan Ustaz Mazlan pada majlis tersebut dengan mencatatkan kumpulan Tariq Ziad menempah tempat pertama, Abdul Rahman al-Fateh di tempat kedua dan diikuti Muhallab Abi Safrah ditempat yang ketiga bagi rumah sukan putera. Manakala bagi rumah sukan puteri pula, tempat pertama jatuh kepada Nusaibah, Khansa' menggondol tempat kedua dan diikuti rumah Ummu Salamah ditempat ketiga.

Sukan Tahunan kali ini menunjukkan bahawa para pelajar SMIK memiliki semangat kesukanan dan kepasukanan yang tinggi, terutamanya yang ditunjukkan oleh rumah Tariq Ziad yang berjaya mematikan gelaran juara 5 tahun berturut-turut (sehingga 2008) yang dipegang oleh rumah Muhallab Abi Safrah.

0 komen:

Catat Ulasan