Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Ahad, 22 Mac 2009

Jiwa Tahun Baru Hijrah

oleh: Mokhtar


Tahun baru merupakan permulaan bagi setiap pertambahan angka pada tahun. Dari segi umur ia membawa maksud manusia semakin membesar menjadi remaja, dewasa dan tua. Manakala dari sudut pengalaman pula, ia semakin bertambah dan bertambah.

Dan ketahuilah bahawa tiada yang kekal dalam alam ini melainkan Allah SWT. Detik yang kita lalui sekarang akan berlalu untuk menjejaki detik-detik seterusnya.

Hari yang ditempuhi kini akan menjadi kenang-kenangan apabila esok datang. Minggu yang kita jalani akan menjadi sejarah apabila minggu berikutnya menjelang. Bulan yang kita ikuti dengan pelbagai perkara akan menjadi silam apabila bulan-bulan berikutnya tiba. Dan tahun yang kita alami juga akan bertukar kepada tahun baru untuk dibaharui tekad dan azam.

Jika dilihat remaja zaman sekarang, tahun baru selalu disambut dengan azam. Azam yang dilalui pada tahun-tahun terdahulu diperkukuhkan atau diperbaharui dan azam terkini dibina. Ada remaja menyambut tahun baru dengan bersuka ria, berseronok dan berhibur.

Tetapi sebagai seorang remaja Islam yang melakukan sesuatu dengan berlandaskan syariah, tahun baru seharusnya disambut dengan Jiwa Hijrah.

Jiwa hijrah bermakna terdapat perubahan yang bermakna kepada remaja. Semangat hijrah Rasulullah SAW yang dijadikan sistem kalendar didasarkan pada hari pertama Rasulullah berpindah ke Madinah iaitu pada tahun 622 Masihi.

Tahun Islam didasarkan kepada putaran bulan dan berjumlah 354 hari setahun, berbeza dengan tahun Masihi berjumlah sekitar 365 hari. Apa pun perbezaannya, kita tetap merayakan detik yang yang sama dan tahun yang serupa. Apa yang berbeza ialah cara dan semangat merayakan tahun baru tersebut.

Tahun baru dalam semangat hijrah harus membawa remaja berfikir tentang umat Islam kini. Barat yang terhutang ilmu kepada Islam mampu bangun melakukan perubahan dan penjajahan dan akhirnya selama hampir 700 tahun minda Barat menguasai minda umat Islam. Pada hari ini sebahagian remaja Islam menjadikan Barat sebagai rujukan untuk maju, moden dan progresif. Terdapat dalam kalangan remaja Islam menganggap Islam sebagai agama yang membelenggu, jumud dan ketinggalan zaman.

Semangat hijrah harus mendorong remaja berfikir ke arah perubahan yang fitrah dan berfikrah.

Jadi sama-samalah kita jadikan tahun baru ini sebagai satu masa untuk kita kembali kepada fitrah yang asal dan mengubah pandangan remaja Islam itu sendiri bahawa Islam itu bukanlah agama yang ketinggalan zaman, tetapi Islam itu merupakan agama yang tertinggi dan tiada lagi yang setingginya.

0 komen:

Catat Ulasan