Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Ahad, 22 Mac 2009

Jom 'Check' Aqidah Kita

Oleh: Ahmad Ilman & Ahmad Hashimi


Sebelum kita berbual panjang, apakah itu aqidah?


Aqidah ertinya kepercayaan. Maksudnya, apa yang kita percayai, apa yang kita yakini, dan perinsip yang kita pegang - semuanya boleh dikategorikan 'aqidah'.


Sebagai orang Islam, kita perlu jelas akan apa yang kita percayai dan yakini. Semuanya sudah dijelaskan oleh Allah dan rasul-Nya dalam dua sumber pegangan umat Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Kalau kita mengambil kepercayaan dan keyakinan yang bukan daripada al-Quran dan as-Sunnah, aqidah kita akan rosak dan kita akan terpesong daripada jalan Allah. Orang yang terpesong jauh daripada landasan Islam dikatakan kafir dan musyrik.


Sepertimana yang kita semua sudah tahu, aqidah Islam berkisar pada keyakinan terhadap rukun iman yang enam: kepercayaan kepada Allah, malaikat, kitab-kitab, para Rasul, hari akhirat serta qada' dan qadar. Kalau kita benar-benar yakin dengan keenam-enam rukun ini, insya-Allah, kita akan masuk syurga. Hal ini disebabkan kita akan melakukan semua perkara yang dituntut oleh Islam dan meninggalkan perkara-perkara yang ditegah.


Bagaimanakah manusia boleh melaksanakan suruhan-suruhan Allah dan meninggalkan larangan-larangan-Nya? Bagaimanakah hati seseorang boleh tergerak untuk melaksanakannya?


Ketahuilah, bahawa hati seseorang yang terikat dengan iman akan meyakini bahawa Allah melihatnya sepanjang masa. Dia meyakini bahawa Allah berada di mana-mana. Dia yakin akan kebenaran malaikat. Meyakini bahawa Raqib dan Atid mencatat semua perbuatannya. Dia meyakini kebenaran al-Quran, kebenaran risalah Rasul, meyakini hari Akhirat serta qada' dan qadar (aturan Allah). Keyakinannya terhadap keenam-enam rukun ini amat kuat, bagai diikat dengan satu ikatan yang kukuh.


Selain meyakini rukun iman dengan sebenar-benar keyakinan, aqidah Islamiah juga mengajak kita memahami tiga soalan asas kehidupan:
i) Siapakah diri kita?
ii) Mengapakah kita diciptakan?
iii) Ke manakah kita sedang menuju?


Menjawab persoalan-persoalan ini, Islam menjelaskan bahawa diri kita ialah hamba. Hamba kepada Allah. Hidup kita ini bukan sia-sia. Allah menyatakan dalam al-Quran surah al-Mu'minun 115: "maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami mencipta kamu untuk bermain-main (sahaja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?"


Kita diciptakan untuk beribadah kepada Allah. Dengan jelas Allah menyatakan dalam surah az-Zariyat ayat 56: "Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku". Kita juga diciptakan untuk menjadi khalifah Allah yang mengurus manusia dan mentadbir muka bumi ini. Seperti firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 30: "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat; 'Aku hendak menjadikan khalifah di bumi' ".


Matlamat hidup kita perlu jelas. Kita sedang menaiki bahtera kehidupan untuk menuju negeri akhirat. Di perlabuhan negeri akhirat, "passport" kita akan diperiksa. Jika pada "passport" kita tertulis REDHA ALLAH maka kita dijemput masuk ke kota syurga. Jika pada "passport" kita tertulis MURKA ALLAH maka kita akan dilempar ke dalam jurang neraka. Itulah anologi kehidupan, supaya kita jelas bahawa REDHA ALLAH sahajalah matlamat kita.


Dalam era teknologi kini, aqidah kita berada dalam bahaya. Sedar tak sedar, ramai yang telah meremehkan status ilahi Allah SWT. Misalan; menonton televisyen hingga mengabaikan solat Maghrib, atau "study" sampai larut malam hingga tak larat solat Subuh. Perbuatan seperti ini membuatkan kita seolah-olah menjadikan televisyen dan "study" sebagai Ilah (tuhan) kita apabila lebih mementingkan benda-benda itu daripada Allah. Tidak kira kita tingkatan Satu, Dua, Tiga, Empat atau Lima; matangkan minda kita dan renungkan: Sudah berapa banyak kita lalai dengan perkara-perkara dunia sehingga mengabaikan suruhan Allah?


Oleh itu pihak FaTa menyeru kepada semua -termasuk diri-diri kami - supaya kita memantapkan iman dan aqidah kita. Seperti takrif iman itu sendiri: perkara yang diyakini dalam hati, diucapkan dengan lisan dan dibuktikan dengan amalan zahir. Buktikan bahawa kita ini orang Islam yang sebenarnya dengan melaksanakan semua suruhan Allah dan meninggalkan larangannya. Moga-moga masyarakat SMiK menjadi masyarakat Islam yang mendukung aqidah yang murni dan gigih menyebarkan fikrah Islam yang suci ini ke seluruh dunia, insyaAllah.


Wallahu a'lam


0 komen:

Catat Ulasan