Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Ahad, 1 Mac 2009

Pelancaran BBM, Bulan Membaca dan Mahrajan Thaqafi

oleh: Ahmad Ilman


SMIK, 24 Februari — Tiga pelancaran diadakan serentak di dewan terbuka Sekolah Menengah Ibn Khaldun (SMIK) pada waktu perhimpunan hari Isnin, semalam.


Pelancaran yang dimaksudkan ialah Pelancaran Bulan Bahasa Melayu dan Bulan Membaca serta Pelancaran Mahrajan Thaqafi.


Majlis dimulakan oleh pihak UMANA dan seterusnya majlis diserahkan kepada AJK Persatuan Bahasa Melayu untuk melancarkan Bulan Bahasa Melayu dan Bulan Membaca SMIK 2009. Persatuan Bahasa Melayu mengadakan kerjasama dengan Pengawas Pusat Sumber untuk menjayakan program gabungan Bulan Bahasa Melayu dan Bulan Membaca 2009. Bulan ini membawa tema "Ilmu Merintis Kecemerlangan Minda" sebagai penekanan kepada kepentingan ilmu dalam melatih akal yang dikurniakan Allah. Pelbagai aktiviti akan diadakan sepanjang Bulan Bahasa Melayu dan Bulan Membaca ini termasuklah pertandingan cerpen, syarahan, Jejak Kamus, sajak berduet dan macam-macam lagi.


Bulan Bahasa Melayu dan Bulan Membaca telah dirasmikan oleh Tuan Pengetua SMIK, Cikgu Abdullah Thaidi bin Hassan setelah beliau memberikan ucapan akan perlunya kita membaca dengan nama Rabb yang menciptakan. Dalam majlis ini juga dilancarkan logo dan moto baharu Persatuan Bahasa Melayu iaitu "Lisan Wajah Iman" menunjukkan penggunaan bahasa merupakan cerminan fikrah diri kita.


Majlis seterusnya diserahkan kepada PK HEM, Cikgu Ismail bin Ishak yang seterusnya memberikan taklimat mengenai Mahrajan Thaqafi, Perayaan Ilmu yang diadakan oleh SMIK setiap tiga tahun yang akan berlangsung bermula pelancarannya semalam sehingga kemuncaknya pada 26 April 2009. Pelbagai program akan diadakan bersempena sambutan ini termasuklah pertandingan, forum, persembahan, jualan, pameran dan banyak lagi. Pelancaran Mahrajan Thaqafi juga dirasmikan oleh Yang Berusaha Tuan Pengetua.


*Turut diadakan dalam majlis ini ialah Program Penutupan Minggu Sukan Tahunan SMIK 2009 yang menyaksikan Rumah Tariq bin Ziad (putera) dan Rumah Nusaibah (puteri) merangkul gelaran juara pada tahun ini.

0 komen:

Catat Ulasan