Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Ahad, 22 Mac 2009

Menjaga Kesempurnaan Ibadah

Oleh: Saudara Hurairah dan Mokhtar


Al-kisah tinggal seorang tua bersama tiga orang anaknya di kampung. Anak sulungnya bernama Anas, sangat disayangi si tua sehingga tidak dibenarkan keluar dari rumah. Anak yang kedua pula bernama Asyraff. Asyraff sering dibawa ayahnya bersiar-siar di sekitar kampungnya. Si tua sangat menyayangi kedua-dua anaknya itu. Tetapi lain pula halnya dengan si anak bongsu, Haris. Badannya kurus kering kerana tidak mendapat zat yang mencukupi. Dia dibiarkan merayau merata kampung dalam keadaan terabai dan tidak terurus.

Pada suatu hari, raja telah menitahkan si tua supaya datang mengadap baginda. Si tua itu berasa risau kerana dengan badannya yang semakin uzur dan tenat, dia diperintahkan supaya mengadap raja lantas dia meminta anak sulungnya, Anas supaya menemaninya. Akan tetapi apabila sampai di pintu Anas berkata, "Maaf ayah, Anas tak pernah keluar dari rumah. Sampai sini sahaja Anas boleh temankan ayah." Si tua pun berasa sedih kerana anak kesayangannya tidak dapat menemaninya.

Lalu dia meminta anak keduanya, Asyraff untuk menemaninya. Akan tetapi apabila sampai di penambang, Asyraff berkata,"Maaf ayah, Asyraff tidak pernah keluar dari kampung, sampai di sini sahaja Asyraff dapat menemani ayah." Bertambah sedihlah hati si tua kerana kedua-dua anak kesayangannya tidak dapat menemaninya. Lantas si tua bertemu dengan anak bongsunya, Haris. "Hei Haris, tolong bawakan ayah pergi ke Istana Raja!" Lalu Haris pun membawa ayahnya meredah lautan dngan sampan kecil mereka ke istana. Dengan izin Allah, ribut melanda dan lautan bergelora. Si tua yang uzur hanya berharap kepada haris yang kurus kering. Ditakdirkan, matilah kedua-dua anak-beranak itu.

Inilah sebenarnya yang berlaku di dalam kehidupan kita. Anas boleh diibaratkan sebagai harta; Asyraff sebagai anak dan isteri kita; dan Haris ialah amal ibadah kita. Lazimnya, kita akan mengutamakan Anas (harta) dan Asyraff (anak dan isteri) tetapi mengabaikan Haris (amal ibadah) sedangkan Anas(harta) akan kita tinggalkan di rumah dan Asyraff (anak dan isteri) sekadar menemani kita di penambang (kubur) dan yang akan dibawa bertemu raja (Allah) adalah Haris (amal ibadah). Secara ringkasnya amal ibadah adalah satu aspek yang penting dalam kehidupan.

Ibadah juga merupakan satu jalan menuju syurga Allah. Oleh sebab itu, ibadah ialah sesuatu yang perlu kita perbaiki dari hari ke hari supaya kita dapat mencapai tahap kesempurnaan ibadah yang paling tinggi. Bagi mencapai tahap ibadah yang sempurna, pertama sekali kita hendaklah memperbetul niat kita. Ibadah yang sempurna disertai dengan niat yang ikhlas kerana Allah SWT. Niat yang ikhlas datang dari hati yang ikhlas. Bertepatan dengan hadis baginda SAW:

Maksudnya: Daripada Umar ibn Al-Khattab RA: "Aku terdengar Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya setiap amalan (dikira) berdasar kepada niat."

Seterusnya, ibadah yang sempurna ialah ibadah yang dilakukan dengan khusyuk. Ramai dalam kalangan kita tertanya-tanya bagaimana untuk khusyuk dalam melakukan ibadah. Sering kali ketika melakukan ibadah seperti bersolat, kebanyakan dari kita mengalami kesukaran untuk khusyuk. Ini kerana syaitan sentiasa berusaha menghasut anak cucu Adam sehingga hari kiamat. Orang yang khusyuk dalam ibadah akan merasakan dirinya diperhatikan Allah SWT. Selain itu, maksiat juga ialah satu punca kita mengalami kesukaran untuk khusyuk. Apabila kita melakukan sesuatu ibadah dengan niat yang ikhlas disertakan dengan khusyuk, barulah kita akan merasai kenikmatan dalam beribadah seperti Rasulullah dan para sahabat. Sehingga ada diriwayatkan bahawa, ada seorang sahabat yang cedera dipanah ketika berperang. Ketika hendak dicabut anak panah itu, dia berkata, "Cabutlah ketika aku sedang menunaikan solat."

Cuba anda lihat, seorang sahabat meminta dicabut anak panah ketika solat. Kenapa dia meminta sedemikian? Ini menunjukkan betapa khusyuk ibadah yang dilakukan sehinggakan tidak terasa kesakitan yang diakibatkan oleh anak panah yang dicabut. MasyaAllah, lihat betapa hebatnya impak ibadah jika kita dapat menjaga kesahihan dan kesempurnaannya. Ia bagaikan penawar bagi segala racun dan penenang bagi jiwa.

Apabila kesahihan ibadah tidak dijaga, maka kuranglah kesungguhan beribadah. Hati disibukkan dengan perkara melalaikan. Kenikmatan beribadat pula bertukar menjadi suatu bebanan. Sukar untuk terus bangkit daripada penyakit ini.

Untuk memulihkannya, maka buatlah amalan wajib yang berkualiti. Sembahyang fardhu mesti tetap dijaga khusyuk dan rukunnya.

Jika ubat yang ditelan itu menampakkan hasil, anda akan beransur-ansur pulih dan sihat. Tetapi, jangan terlalu lama meninggalkan ibadah sunat kerana ia umpama vitamin bagi hati- makanan tambahan untuk hati yang sihat. Ibadah sunat berfungsi menjaga kesegaran hati supaya tetap sihat dan bertenaga.

Imam al-Ghazali membayangkan bahawa dalam hal ibadah, ada dua bentuk yakni ibadah yang fardhu (wajib) dan ibadah yang sunat.

Ibadah yang fardhu adalah wajib dikerjakan, dan apabila selesai dikerjakan dengan sempurna dan memenuhi segala syaratnya bererti kita terlepas daripada tanggungjawab. Imam Ghazali membayangkan, kalau dalam perniagaan, itu seolah-olah modal. Dalam erti kata lain, kalau modal perniagaan kita adalah sebanyak $10,000, maka kita mendapat pulangan sebanyak $10,000. Kita tidak mendapat untung, tetapi kita tidak mengalami kerugian. Begitulah ibaratnya orang yang mengerjakan ibadah wajib semata-mata.

Ibadah sunat pula adalah ibarat keuntungan. Ibarat modal $10,000, tetapi kita mendapat pulangan $20,000, $30,000 dan sebagainya. Kerana itu, orang yang banyak mengerjakan ibadah sunat ini lebih dikasihi Allah dan lebih hampir kepada Allah. Justeru, orang yang banyak mengerjakan ibadah sunat pastinya orang yang akan mendapat ganjaran yang lebih lumayan di akhirat kelak.

Mungkin ramai umat Islam pada hari ini berasa selamat dengan sekadar mengerjakan ibadah wajib semata-mata. Namun, kita harus ingat bahawa sebagai manusia biasa kita punya banyak kelemahan dan tidak akan dapat lari daripada melakukan kesilapan. Sebab itulah, adab yang baik sebagai hamba Allah yang lemah adalah kita membanyakkan aktiviti ibadah sunat sebagai merealisasikan peranan kita yang utama sebagai hamba Allah, sekaligus membantu untuk menampung kesilapan-kesilapan yang mungkin kita lakukan dalam ibadah-ibadah wajib.

Insya-Allah.

0 komen:

Catat Ulasan