Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Selasa, 3 Februari 2009

Ceramah Kerjaya Profesional 2009

oleh: Ahmad Ilman



SMIK, 31 Januari – Seramai lebih kurang 50 orang pelajar putera dan puteri Tingkatan Empat dan Lima Sekolah Menengah Ibn Khaldun menghadiri program “Ceramah Kerjaya Profesional” yang diadakan di dewan serbaguna, sini, pada hari ini.


Program yang bermula pada 9 pagi hingga 12.30 tengah hari ini bertujuan mendedahkan pelajar-pelajar menengah atas kepada dunia kerjaya profesional serta menjelaskan kepentingan berkecimpung dalam bidang kerjaya profesional sebagai seorang Muslim.


Ceramah tersebut disampaikan oleh empat orang ahli Kelab Ikhtisas Haluan yang merupakan profesional-profesional dalam kerjaya masing-masing. Ceramah pertama mengenai Kejuruteraan Awam disampaikan oleh Encik Hj. Jailani Yusoff yang merupakan associate director di sebuah firma perunding kejuruteraan, Khairi Consults Sdn. Bhd. Ceramah seterusnya mengenai Kejuruteraan Mekanikal dan Elektrikal disampaikan oleh Encik Mohd Taat Ali Othman, Senior Manager (Elektrikal) di Opus International (M) Bhd. Selepas rehat 20 minit, Encik Azhar bin Ahmad, Head of Department di Sepakat Computer Consultant menyampaikan ceramah mengenai bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Ceramah terakhir disampaikan oleh Encik Handzalah Abdullah, pensyarah bahagian juruukur bahan di Department of Quantity Surveying, Kulliyah of Architecture & Environmental Design, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.


Daripada tinjauan yang dilakukan oleh Encik Jailani Yusoff di akhir program, ramai pelajar SMIK berminat menceburi bidang ICT sebagai kerjaya profesional mereka, diikuti kedoktoran dan kejuruteraan.

0 komen:

Catat Ulasan