Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Selasa, 3 Februari 2009

Melangkah ke Tahun Baru

oleh: Sidang Editor Fikruttaqwa


Assalamualaikum WBT.


Alhamdulillah, kita rafakkan setinggi-tinggi pujian ke hadrat Allah SWT yang sentiasa melimpahkan nikmat-Nya; yang mengizinkan blog ini wujud, yang memberi kekuatan kepada tangan ini menulis, dan yang memberi keupayaan pembaca menatap log maya ini. Selawat dan salam kita tujukan kepada Nabi Muhammad SAW Rasulullah yang telah berkorban dengan pengertian tadhiah yang sebenarnya demi umatnya sehingga hati-hati kita pada hari ini tersentuh jua dek nur Allah SWT melalui gelombang tarbiah harakiah yang dimulai baginda.


Alhamdulillah, sekali lagi, kita telah pun melangkah ke tahun persekolahan baru 1430H/2009M. Ini merupakan peluang yang diberi oleh Allah SWT untuk kita memperbaiki salah silap yang kita lakukan pada tahun-tahun lalu untuk kita sama-sama menjadi insan yang lebih baik dan lebih bertaqwa kepada Allah.

Apa-apa yang berlaku sebelum ini tak usah diingat-ingati dan jangan pula dilupakan terus. Tak usahlah kita jadikan perkara yang telah berlalu sebagai penghalang untuk kita melakukan perubahan dan jadikanlah salah silap kita sebagai iktibar dan pengajaran yang tidak akan kita ulangi untuk kita jadikan hari ini lebih baik dari semalam. Ketahuilah, setiap manusia itu berbuat salah, dan sebaik-baik manusia yang berbuat salah ialah mereka yang bertaubat atas kesalahan mereka.


Pihak Fikruttaqwa mengucapkan tahniah dan ahlan wa sahlan kepada para pelajar baharu dari Tingkatan Satu hingga ke Tingkatan Lima yang diterima masuk ke Sekolah Menengah Ibn Khaldun pada tahun ini. Kalian ialah insan-insan pilihan Allah yang diberi peluang oleh Allah untuk duduk dalam suasana tarbiyah Islam. Dikurniai dengan para murabbi yang bersungguh-sungguh mendidik antum menjadi insan yang diredhai Allah. Segala yang bakal antum terima di sini, baik kesusahan mahupun kesenangan, merupakan cebisan-cebisan nikmat Allah. Iman dan Islam merupakan dua nikmat terbesar maka segala yang diperlukan untuk mencapainya jua ialah nikmat. Dimarahi guru adalah untuk menambah iman. Menolong guru adalah untuk menambah iman. Disuruh berdiri di tengah panas ketika latihan kawad adalah untuk menambah iman. Berbual dan berdiskusi dengan rakan-rakan adalah untuk menambah iman. Ini merupakan antara perkara-perkara nikmat yang jarang sekali kita hargai.


InsyaAllah, pihak Fikruttaqwa juga akan sentiasa berusaha membaiki kelemahan kami pada tahun lalu, antaranya kekerapan penerbitan pos yang agak rendah dan isi yang tidak tersusun. Sidang Editor Fikruttaqwa pada tahun ini telah dibentuk dan insya-Allah, kami akan memikirkan jalan-jalan untuk memantapkan blog ini sebagai media dakwah serta sebagai media berita SMIK. Segala cadangan dan komen adalah amat dialu-alukan dan boleh dicatat di ruangan komen pos ini atau di chatbox dan boleh juga dihantar melalui e-mail.

0 komen:

Catat Ulasan