Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Sabtu, 30 Mei 2009

Sekolah "Kosong" 27 Mei


Ahli PBA bergambar kenangan di MEDIU

SMIK (FaTa)—Sekolah Menengah Ibn Khaldun (SMIK) 'kosong' pada hari Rabu, 27 Mei apabila semua pelajar mengikuti aktiviti lawatan yang dirancang oleh persatuan akademik masing-masing.


Pihak sekolah telah menetapkan bahawa hari selepas hari terakhir Peperiksaan Pertengahan Tahun tersebut merupakan hari lawatan bagi semua persatuan yang ada di SMIK, iaitu Persatuan Bahasa Melayu (PBM), Persatuan Bahasa Inggeris (PBI) dan Persatuan Bahasa Arab (PBA). Kesemua persatuan telah diberitahu awal dan perancangan telah pun siap sebelum musim peperiksaan lagi.


Para pelajar dikehendaki berkumpul di dataran sekolah pada pukul 8 pagi hari berkenaan untuk sesi taklimat dan pendaftaran. Dengan enam buah bas, tiga bagi putera dan tiga bagi puteri, pelajar-pelajar bertolak ke destinasi yang telah dirancang lebih kurang pada pukul 9 pagi. Guru-guru pengiring termasuklah guru-guru penasihat persatuan dan beberapa orang guru lain.


Persatuan Bahasa Melayu melawat ke Petrosains, KLCC dan kilang coklat Beryl's, Kuala Lumpur. Persatuan Bahasa Inggeris pula ke Planetarium Negara dan Darul Quran di ibu negara. Ahli-ahli Persatuan Bahasa Arab berpeluang ke Al-Madinah International University (MEDIU), Shah Alam, berehlah di Sungai Kancing dan melawat sebuah nurseri orkid di Rawang.


Semua persatuan tiba semula di sekolah lebih kurang pada pukul enam petang. Riak wajah yang keletihan tetapi gembira jelas terpamer pada wajah-wajah yang menyertai program lawatan tersebut.


Lawatan serentak sebegini memberi peluang sama rata kepada pelajar dalam proses P&P dengan mengelakkan para pelajar ketinggalan pelajaran. Konsep ini juga membolehkan persatuan tidak mengambil waktu cuti pelajar untuk membuat lawatan di samping mengurangkan bebanan para guru pada hari tersebut.


Lawatan ini memberikan peluang kepada para pelajar untuk merasai suasana pembelajaran selain daripada di dalam kelas sahaja. Selain itu, lawatan merupakan peluang yang baik untuk mempamerkan syiar Islam kepada masyarakat di samping membolehkan pelajar meleraikan simpulan saraf di minda setelah menduduki peperiksaan selama dua minggu.

0 komen:

Catat Ulasan