Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Ahad, 31 Mei 2009

Hari Terakhir Persekolahan: Guru Diraikan


Deklamasi sajak.

SMIK (FaTa)—Sambutan Hari Guru Sekolah Menengah Ibn Khaldun (SMIK) diadakan dengan meriah pada hari Jumaat, 29 Mei 2009.


Sambutan tersebut diadakan selepas solat Jumaat dan diuruskan hampir sepenuhnya oleh para pelajar menengah rendah terutamanya Tingkatan Tiga kerana pelajar-pelajar Tingkatan Empat dan Lima perlu mengikuti program Daurah Fikrah Islamiah (DFI) bermula hari Khamis hingga tengah hari Jumaat.


Program tersebut dibuka pada pukul 3 petang dengan bacaan al-Quran oleh Saudara Kamalul Azmi dan bacaan doa oleh Saudara Abdullah Abrar. Seterusnya ialah ucapan daripada wakil guru, Cikgu Ismail bin Ishak, kemudian ucapan daripada wakil pelajar, Ahmad Ashraf Ilman.


Hadirin dihiburkan dengan deklamasi sajak oleh Saudara Sufian dan Muzzammil yang bertajuk "Guru" dan deklamasi sajak oleh Anas Asyraaf yang bertajuk "Kasih Seorang Guru" nukilan pelangi93. Seterusnya hadirin disenangkan dengan persembahan nasyid yang hebat daripada pelajar-pelajar Tingkatan Satu, Dua dan Tiga yang membawa lagu "Cebisan Kenangan".


Para guru dan pelajar dijemput makan juadah enak yang dihidangkan. Ketika hadirin sedang makan, empat orang pelajar Tingkatan Dua mendeklamasikan sebuah seloka yang menggelikan hati untuk menceriakan suasana.


Guru-guru kita harus diraikan setiap hari dan sambutan seperti ini hanyalah sebagai sebuah wasilah untuk kita duduk sebentar memperbaharui penghargaan kita kepada insan-insan yang melakukan jasa yang amat besar kepada kita iaitu: membawa kita mengenal Sang PENCIPTA. Moga ALLAH merahmati, melindungi dan memberi kebaikan kepada semua guru-guru yang ikhlas mendidik generasi kini untuk menjadi generasi yang lebih baik daripada sebelum ini dan mendapat keredaan-NYA, amin.

0 komen:

Catat Ulasan