Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Selasa, 14 April 2009

Penutupan Bulan Membaca dan Bulan Bahasa Melayu

Oleh: Ahmad Ilman


SMIK, 13 April (FaTa) - Setelah sebulan lebih berjalan, Bulan Membaca dan Bulan Bahasa Melayu Sekolah Menengah Ibn Khaldun menutup tirainya pada hari ini, Isnin 13 April 2009 apabila majlis penutupan dijalankan pada waktu perhimpunan pagi tadi.


Program anjuran Persatuan Bahasa Melayu bersama-sama Pusat Sumber SMIK itu membawa tema "Ilmu Merintis Kecemerlangan Minda." Pelbagai aktiviti yang menarik dijalankan sepanjang bulan ini, antaranya ialah pertandingan syarahan, deklamasi sajak berduet, dikir barat, lakonan, Jejak Kamus, teka silang kata, peraduan peribahasa, pertandingan menulis cerpen, pertandingan melukis poster dan pertandingan membuat banner. Aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan mendapat sambutan hangat daripada para pelajar.


Majlis penutupan bermula pada pukul 8.20 pagi dengan ucapan pengerusi, diikuti bacaan al-Quran dan doa. Guru Penasihat Persatuan Bahasa Melayu, Cikgu Ismail bin Ishak dijemput untuk memberikan ucapan dan beliau berpesan kepada para pelajar supaya menggunakan kata-kata yang elok dan baik dalam pergaulan sesama mereka. Tuan Pengetua SMIK, Cikgu Abdullah Thaidi bin Hassan seterusnya dipersilakan untuk memberikan ucapan dan beliau berpesan bahawa "penutupan" Bulan Membaca dan Bulan Bahasa Melayu ini sebenarnya merupakan "perasmian" kepada aktiviti membaca yang lebih galak lagi. Beliau juga berpesan bahawa Islam ini diteruskan melalui pembacaan.


Selepas penutupan dilakukan dengan rasmi oleh Cikgu Abdullah dan Cikgu Ismail, satu tayangan video perjalanan Bulan Membaca dan Bulan Bahasa Melayu ditunjukkan. Bagi memeriahkan majlis, pelajar-pelajar dari Tingkatan 3 Fathanah membuat persembahan nasyid dengan nama kumpulan mereka "Raisul Fathanah". Seterusnya ialah deklamasi Syair Kelebihan Ilmu oleh Saudara Kamalul Azmi bin Ahmad daripada Tingkatan 4 Itqan. Kemudian tiba acara kemuncak iaitu upacara penyampaian hadiah kepada para pemenang yang mendapat tempat ketiga dan naib johan. Johan pertandingan akan dianugerahi hadiah pada Hari Kecemerlangan Mahrajan Thaqafi pada 26 April nanti.


Diharapkan para pelajar dapat menggunakan skil mereka untuk kebaikan Islam dan kepada mereka yang tidak berjaya, boleh mencuba lagi pada Bulan Bahasa Inggeris dan Bulan Bahasa Arab yang akan diadakan nanti, insyaAllah.

1 komen:

Nurhuda Ramli berkata...

Assalamualaikum, buat adik-adik di SMIK, sekiranya ada di antara kalian yang berminat utk belajar debat bahasa Arab atau di'train' berdebat dalam arab, u r welcome to forward ur request or any inquiries to my number 013-3769524, or u may email to hudaramli@gmail.com.... or u may log on to our website arabicdebate.com, tq... looking forward to see u debating in arabic

Catat Ulasan