Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Mahrajan Thaqafi ke-4

Assalamualaikum WBT.

Semua insyaAllah dijemput bagi menghadiri dan memeriahkan Mahrajan Thaqafi yang diadakan oleh Sekolah IBN KHALDUN tiga tahun sekali ini!

Mahrajan Thaqafi merupakan Perayaan Ilmu/Ekspo Pendidikan/Pesta Kebudayaan yang dianjurkan oleh Sekolah Ibn Khaldun (menengah dan rendah) sekerap tiga tahun sekali bermula pada tahun 2000.

Mahrajan Thaqafi ke-4 akan diadakan pada 24-26 April 2009 (Jumaat - Ahad). Pelbagai aktiviti menarik akan diadakan, antaranya ialah pertandingan pidato dan nasyid antara sekolah, Forum Bicara Ad-Din (IKIM.fm), persembahan pelajar, jualan amal, pameran, derma darah, dan banyak lagi!

Jualan amal dan pameran bermula pada hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada hari Sabtu akan diadakan pertandingan nasyid dan pidato antara sekolah dan pada pukul 9 malam diadakan Forum Bicara Ad-Din oleh IKIM.fm. Pada hari Ahad akan diadakan bermacam-macam aktiviti yang akan diakhiri dengan aktiviti malam kemuncak yang bermula pada 9 malam.

Kupon jualan boleh didapati daripada pihak sekolah (03-51623973). Datanglah beramai-ramai sambil menyumbang untuk ISLAM!


Khamis, 30 April 2009

KRS Wasilah Pamerkan Syiar Islam

KLANG (FaTa)—Pertandingan Kawad Kaki Kadet Remaja Sekolah (KRS) Peringkat Daerah bagi tahun 2009 telah diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kampong Jawa pada 26 Mac yang lalu.


KRS Sekolah Menengah Ibn Khaldun (SMIK) yang dinasihati oleh Ustaz Ali Noor Atif bin Anuar turut menghantar Skuad Formasi 30 KRS dengan bilangan ahli tidak kurang daripada 33 orang dengan Kamalul Azmi bin Ahmad sebagai ketua platun. Termasuk tahun ini, SMIK telah menghantar pasukan kawad kaki formasi ke pertandingan sebanyak enam kali.



Pemilihan untuk menyertai Skuad Formasi 30 KRS bermula pada bulan Januari dan lalu. Latihan berlangsung hampir setiap petang pada bulan Februari hingga bulan Mac beserta latihan intensif pada sepanjang cuti pertengahan penggal pertama yang lalu. Latihan tersebut menekankan aspek kekuatan jiwa dan kerjasama di samping kekuatan fizikal.


Keputusan pertandingan diumumkan pada majlis penutup pertandingan tersebut. Johan pada tahun ini merupakan juara bertahan lima tahun berturut-turut iaitu SMK Tengku Idris Shah. Manakala SMIK mencatat tempat kesembilan; jatuh dua tempat berbanding skuad tahun lepas yang mencatat tempat ketujuh.


Mengenai keputusan ini, ketua platun Kamalul Azmi bin Ahmad daripada Tingkatan Empat Itqan berkata, "Pertandingan kawad kaki pada tahun ini kurang memuaskan bagi ana kerana kami belum memberikan komitmen yang sepenuhnya. Ana berazam untuk lebih intensif dalam melatih skuad formasi sehingga mantap."



Dalam pada itu, Pengerusi KRS SMIK, Abdullah Azam bin Jaafar daripada Tingkatan 5 Ijtihad pula berpuas hati dengan pencapaian: "Pada ana, pencapaian Skuad Formasi 30 pada tahun ini ialah yang terbaik; kerana jika dilihat dari segi usaha kami dan beberapa halangan, pencapaian ini ialah yang terbaik. Kami diuji dari segi kekurangan ahli, kekurangan masa dan kekurangan peralatan. Tambahan pula, pertandingan tahun ini diadakan lebih awal daripada tahun-tahun lepas. Kami juga terpaksa merekrut dan melatih ahli-ahli baru walaupun kesuntukan masa. Dengan segala cabaran ini dan pencapaian yang kami dapat, bagi ana, skuad ini merupakan skuad paling cemerlang."


Guru Penasihat KRS SMIK, Ustaz Ali Noor Atif turut berpuas hati dengan pencapaian skuad pada tahun ini. Menurutnya, pencapaian kali ini ialah yang terbaik berdasarkan tahap ahli-ahli skuad yang ramai dalam kalangan mereka merupakan wajah baru dalam skuad. Beliau bercadang untuk mengadakan latihan selepas Mahrajan Thaqafi sebagai persediaan untuk pertandingan tahun hadapan dan meletakkan "top 3" sebagai sasaran. Latihan selepas ini akan lebih berfokus kepada pembinaan kekuatan jiwa dengan memperbanyak solat tahajjud dan qiamullail.


Syabas diucapkan kepada Skuad Formasi 30 KRS SMIK kerana berjaya melepasi halangan ini. Walaupun turun dua anak tangga, ahli skuad berjaya mengatasi kelemahan dan kekurangan yang ditentukan Allah di samping berjaya membawa syiar Islam dalam formasinya serta mempamerkan sahsiah Islamiah dalam muamalah sebagai usaha dakwah kepada masyarakat, insyaAllah.

0 komen:

Catat Ulasan